søndag 28. september 2014

Læreregenskaper og dialog under uteundervisningen

Igjen og igjen viser studier at læreren er den største enkeltfaktoren i skolen. Dette gjelder også uteundervisning. En god uteundervisning avhenger av læreren og de kompetansene og egenskapene som den besitter.

En studie av Morag og Tal fra 2012 peker på tre egenskaper (de kaller det for 'abilities') som er viktig når elevene blir tatt med ut av klasserommet.

  1. Medmenneskelige egenskaper
    Å vise tålmodighet, empati og rettferdighet ovenfor elevene
  2. Didaktiske egenskaper
    Å bruke passende og forståelig språk, demonstrere poenger, vise entusiasme, fortelle historier og dele egne erfaringer
  3. Logistiske egenskaper
    Holde tiden og balansere ulike aktiviteter
Jeg ser denne som noe mangelfull og spesielt på språk. Disse egenskapene sier egentlig lite om kommunikasjon mellom lærer og elev (den er mer tilpasset en formidlerrolle på et museum). Derfor vil jeg supplementere med at ved dialog, så er spørsmål av denne typen viktig:

Hvordan vet du det?

Si at lærer spør eleven:
- Hvilken art er det?
- Jo, det er en døgnflue svarer eleven. 

Vanligvis da så er både lærer og elev fornøyd med svaret og lærer svarer:
- BRA - det er riktig.
Men istedenfor så kan lærer stille spørsmålet: 

- Hvordan vet du det?
- Det er fordi det halen har tre tråder og kroppen er litt sånn bøyd!


Hva skjedde her? - Jo læreren fikk nå frem prosessen frem til svaret! Det er viktig inne i klasserommet men også ute. Utenfor klasserommet er hiearkiet endret - læreren står ikke over elevene, men kan heller bli en person å spørre om ting, en veileder. Det er lettere for elever å stille spørsmål og det er lettere å svare på spørsmål av typen hvordan vet du det? når hele klassen ikke hører på.

Dette er muntlig kommunikasjon - neste blogginnlegg vil handle om skriftlige spørsmål i oppgaver som elever skal gjøre ute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar