onsdag 24. september 2014

Hvordan forske på uteundervising i naturfag slik at det er vitenskap?

Jeg er i starten av min PhD og i høst tar jeg et metodekurs.. Jeg merker at jeg kommer fra den naturvitenskapelige verden. Selv om jeg har jobbet med læring i naturfag siden 2012 så er hjernen min innstilt på natur. Min veileder på PhD'n sier at noen ganger vokser det et ekstra hode opp fra skulderen min, naturforvalter hodet! Litt usikker på hvordan det skal tolkes.. :-P

I den kvalitative samfunnsvitenskapen og i min PhD jobbes det med ord. Det betyr at jeg går i dybden isteden for å finne generelle tall av et utvalg av befolkningen (spørreundersøkelser/meninngsmålinger). Så hva får jeg ut ved å drive kvalitativ forskning? -At ord blir datamaterialet isteden for tall? Observasjon, ord og handling i en spesiell kontekst tolkes ut i fra en metodisk tilmæring og analyse. Hva skal til for at datamaterialet blir vitenskap? Et stort spørsmål! Det handler kort om hvordan datamaterialet samles inn, hvordan det analyseres og hvordan det brukes.


Slike og flere spørsmål har jeg prøvd å svart på det siste halve året. Noen ganger er det å finne spørsmålene som er vanskeligst! Heldigvis begynner jeg med innsamling av datamateriale snart - det blir så spennende å oppleve hverdagslivet på skoler igjen (og ikke bare gjennom vitenskapelige artikler....)

En PhD-student jeg kjenner sa litt oppgitt til meg en gang at 'å skrive doktorgrad er først og fremst en utholdenhetsprøve'.

Å skrive PhD er som å klatre på en topp. Det kreves nøye planlegging, navigering underveis, flotte opplevelser og uværet kan komme over meg når som helst! Siste etappe med mange luretopper er den tyngste av alle etapper hvor alt settes på prøve! Når man er på toppen er man såå sliten at man må anstrenge seg for å nyte utsikten. Samtidig er man glad, men den virkelige følelsen av mestring kommer ikke før man er nede igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar