mandag 1. september 2014

Hypotetisk sett


Tenk deg at...

Tenk at du har med deg ungdom på tur. Hva trur du de hadde likt å gjøre ute? Hvilket innhold bør turen ha hvis vi tenker på læring?


Kanskje er det en mulighet å ta tak i et fenomen. Et tre som faller, en bekk som renner, sola som skinner, et bål som knitrer... Hva kan vi lære av det?


Læring

Vi kan dele læring inn i for eksempel tre deler; kognitiv læring, affektiv læring og sosial læring. I tillegg vil jeg legge til individuell egen læring i et danningsperspektiv. Å artsbestemme fuglen over, å vite hva som påvirken dens populasjon vil være kognitiv læring. Affektiv læring går mer på affektive verdier. For eksempel elementer som påvirker følelsene våre. Enten frykt, glede eller tristhet. Sosial læring skjer i felleskap med medelever. Uteundervisning kan være nyttig i et danningsperspektiv. Ute får vi hands-on erfaringen med naturen som kan gjøre noe med oss. Danning er et vanskelig begrep - og fortjener derfor et eget blogginnlegg.

På neste tur ut, prøv å se for deg naturen som læringsarena - hva er unikt med dette området her - hva kan jeg lære her? :)

En strand i Nordland - kan dette være en passende arena for uteundervisning? Hva er unikt her?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar