torsdag 18. september 2014

Artskunnskap - noe som engasjerer?

Jeg mener det ligger mye engasjement i artskunnskap . Mange spesialiserer seg - enten på fugl, fisk, insekter, planter og jeg kan jo ikke la være å nevne zooplankton! Folk reiser land og strand for å finne en spesial art. -nettopp for å sette et kryss i boka med en mestringsfølelse om at akkurat denne arten har jeg sett!

La meg komme med et eksempel. En kompis av meg fra NTNU er med i en fiskeklubb. Dette er ikke en vanlig fiskeklubb hvor det handler om å fange den største fisken. Kompisgjengen har som mål å fange flest mulig fiskearter i Norge - både i ferskvann og saltvann. De bruker uhorvelig med tid på forberedelser og selve fisket. Det er kjempespennende å følge dem. Her er link til bloggen de har, og jeg ble anbefalt spesielt dette innlegget som handlet om spredning av fiskearter.

Summasummarium: Artskunnskap kan virkelig engasjere - og jeg tror det er lett å bli betatt!

Selv liker jeg godt artsobservasjoner.no hvor jeg innimellom registrerer fugler som jeg ser. Det er mulig å registrere 'alt' der.  Jeg har også fått tips om hvordan du og elever kan sjekke artskunnskap om:

fugl
fisk

Jeg skulle gjerne hatt noe på planter... Tips??
Miljøstatus er trolig en side de fleste naturfaglærere kjenner til, men jeg velger å legge den til likevel.
 

 Takk for de innspillene jeg har fått hittill! :-)

Jeg har vel litt igjen før jeg når igjen gutta i NKML.. Men stolt er jeg uansett for saltvannsfisk er jo ikke heeelt mitt domene - og jeg fikk jo fisk!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar