fredag 29. august 2014

Praksis vs teori

Praksis står ofte i spenn til teori. Å lære noe praktisk er ikke det samme som å lære noe teoretisk. John Dewey så allerede for over 100 år siden at praktisk arbeid og praksis i skolen var mindre ansett enn teori. Teori er gjerne forbundet med akademia, med forskere og på Dewey's tid, med eliten.

Dette gjennspeiler seg i dag i skolen og ved høyere utdanning. Å lese forskningsartikler er mer ansett enn å kunne en ferdighet, hvert fall opplever alle det som har vært student... "Hvorfor kan vi ikke bare lære om invollene hos fisk ved å sløye den??" For eksempel taksere skog, kjenne igjen sportegn i naturen, flå ei rype - jo da, noen skoler tilbyr det i praksis. Labbarbeid som å se etter osmose i rødløk eller artsbestemme vannlopper kommer kanskje mitt i mellom praksis og teori? Eller? Egentlig er jo det ganske praktisk! 

Det er jo slik at teori og praksis ER forenelige - se på veterinærer, biologer, leger og kanskje biokjemikere. Som veterinær for eksempel er jo utdanningen svært teoretisk, mens å jobbe som veterinær er jo nesten kun praktisk. Eller en veterinær bruker teorien hun kan i praksis. Det samme som lærer. -og det er ikke sånn at verken veterinær eller lærer slutter å tilegne seg teori.

Men hva er egentlig teori - er det å lese i en bok og lære seg det som står i boka?

Hva er egentlig praksis? En ferdighet? Er en praktiker en med fagbrev?

Ta yrker som vi ser på reint praktiske. En tømrer, kanskje en kunstner, en sveiser, kokk. Er praktiske folk de som har gått yrkesfag? De som er kreative? De som yter en service? En butikkansatt, er det en praktiker?

Hvordan kan vi forene praksis og teori i naturfag?

Vannloppa Dapnia pulex
Jeg tror jeg må tenke på dette over helgen -  GOD HELG alle sammen! :-)

2 kommentarer:

  1. Denne bloggen ser ut som den kan bli et spennende tilskudd til blogosfæren. Jeg er selv naturfaglærer, en mer enn tilstrekkelig teoretisk anlagt sådan. Jeg tenker ofte at jeg gjerne skulle hatt med meg elevene mer ut, og gjort mer praktisk, men synes ofte at det er vanskelig å finne opplegg som gir god læringseffekt i store grupper. Kanskje finner jeg noen gode tips her etterhvert?

    SvarSlett
  2. Hei 'en hvit hest' - og takk for hyggelig kommentar!

    Jeg har noen undervisningsopplegg som jeg har brukt. Likevel vil ikke bloggen bli en kokebok med oppskrifter, men mer en blogg som skal være inspirasjon til refleksjon.

    I mitt neste innlegg kan jeg gå mer på et konkret opplegg som jeg har gjennomført. Med elementer som gikk bra og det som gikk mindre bra.... :) Jeg har også publisert en artikkel i naturfag og kan henvise til den i neste innlegg ;-)

    SvarSlett