tirsdag 5. mai 2015

Fra et tall i statistikken til et menneske i handling

Nestleder i SU, Ingrid Kvale Kiran, har skrevet et innlegg på NRK sin ytring. Link her!

Hun kritiserer osloskolen for å ha et fokus på tall og nasjonale prøver og hun ser seg selv som et svakt tall i denne statistikken.

Det er et interessant og relevant innlegg. Det jeg bet meg merke i var hennes punktliste av løsninger. Hun avslutter siste punkt med ... 'mer praktisk undervisning'. Jeg lurer på: Hva er egentlig praktisk undervisning. Joda, utdanningsforskere har sin definisjon, men jeg er ute etter hva Kiran tenker er praktisk undervisning. Er det forsøk på labben - er det lærerike dataspill - er det å jobbe sammen i grupper - er det å bevege kroppen - eller kan det være å bygge utedo?


Hvis du er lærer/lærerstudent - hvordan ville du ha lagt opp til praktisk undervisnning?

Hvis du er elev - hvordan praktisk undervisning vil du ha? Hva vil du gjøre?


Hvis du er i annet arbeid - vil du ha en mer praktisk hverdag du også?


Hvis du er forelder - hva kan du gjøre for at barna dine får praktiske innslag på fritida?



Undertegnede på kveitefiske ved Kvaløya i Troms. Det var dårlig 'haill' den dagen så ingen fangst!
Det å skaffe mat er alle arters nest viktigste oppgave - slik at vi kan vokse oss store nok til å bli kjønnsmodne og deretter begynne å produsere avkom (som er den viktigste oppgaven). Litt søgt, men kanskje er det en biologisk lengsel etter å skaffe mat/være i naturen vi higer etter når vi sier at vi ønsker en praktisk undervisning/hverdag? Kanskje bør det rett og slett innføres et læreplanmål som handler om å skaffe seg mat enten ved fiske, sanking av bær, sopp og spiselige vekster? Det er lov å drømme, er det ikke :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar