onsdag 18. mars 2015

Hva gjør en lærer god - lektorstudentene svarer!


Hva er en god lærer? Det er et spørsmål mange stiller seg. Elever, foreldre, lærerutdannere, lærerstudenter, utdanningsforskere, politikere, andre lærere, ledelse med mer.

Rammeplanen for PPU deler lærerkompetansene inn i tre grupper; kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Disse gruppene overlapper hverandre i stor grad. Satt veldig på spissen så kan det sies at kanditaten må ha med seg en teoretisk ballast, en praktisk ballast og en kreativitets- og 'relasjonsbyggings'ballast til praksis.

På bildet ser dere hva førsteårs- lektorstudenter ser på som viktige egenskaper de mener en lærer bør ha og hva de bør kunne. Det interessante her er at kun et av punktene går direkte på teoretisk kunnskap (faglig sterk). De øvrige punktene studentene har satt opp, vil jeg si, går under generell kompetanse. Omsorgsfull, hengiven, presis, interessert/blid og hyggelig. Noen går på ferdigheter slik som variert undervisning, forberedt og god formidler.

Store ressurser er satt i verks til å videre-og etterutdanne lærere (noe med regjeringsskifte mon tro?). Mye av videreutdanningen går på fag, eks mattematikk. Hvor mye av ressursene går egentlig på utvikle læreren som rollemodell? Som en god formidler? En som gir gode tilbakemeldinger? En som har en variert undervisning? En som tilpasser opplæringa?

Kanskje fordi at jeg jobber mest med lærere på videregående og ungdomsskole, men jeg opplever sjelden at lærere ikke har den faglige tyngden. Selvfølgelig, et fag som naturfag inneholder jo deler fra biologi, økologi, fysikk og kjemi +++. Alle er ikke like flink i alle delene, slik at her kan det være rom for etter- og videreutdanning i realfag. Likevel er jeg enig med lektorstudentene, det som gjør en lærer god er de didaktiske og pedagogiske egenskapene, de medmenneskelige egenskapene, de kreative egenskapene. Er det nok tilbud for utvikling og fokus på disse egenskapene etter PPU?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar